”Du säger rätt – men pratar fel”

Är alla svordomar av ondo? Vad är syftet med olika ord? Vem äger definitionen och värderingen av innebörden? Hur används orden, och på vilket sätt?

Jag tror att de flesta av oss är medvetna om tabubelagda ord, men troligtvis har vi ursprungligen bara anammat och indoktrinerats av aversionen från icke insatta/utsatta personer. Det är dem som äger ordet och innebörden som besitter makten över språkbruket, egentligen. Vem är jag, som vit person, att förbjuda n-ordet i rasifierades språkbruk sinsemellan? Det är inte jag som äger ordet, det är inte jag som kan definiera om det är kränkande eller ett återtagande av makten som genomsyrat ordet historiskt sett. Däremot kan jag utbilda mig själv och medvetandegöra min egen roll i språket, till exempel med ordet chokladboll. Basal respekt.

Jag tänker att man skulle kunna kategorisera orden i olika syften och värderingar, förstärkningsord och kränkningar – samt en delad kategori där de används tillsammans.
Ord som fan, jävla, helvete etc är inte personligt kränkande ord. De är inte diskriminerande.
Däremot är ord som hora, n-ordet, slampa, idiot etc kränkande utifrån syftet, brukare/mottagare och situationen i sig. De är diskriminerande av individ om orden används i kränkande mening, och dessutom oftast inte ägda av personen som använder dem som skällsord.

Jag fick höra under hela min uppväxt att svordomar betyder att man har dåligt ordförråd, men jag tror inte alls på det längre. Jag tror att svordomar är ett maktåtertagande av olika personliga anledningar. Ett eftertryck av ord har alltid en innebörd och en anledning. Hur vi betonar ord, oavsett svordom eller inte, berättar sin historia såväl som det vi faktiskt säger. Lägger man dessutom till svordomar såväl som kroppsspråk lägger man extra tyngd i historien man vill kommunicera. Ord är också en fantastisk ventil för frustration, det vet vi nog alla hur svordomar är nära till hands när man exempelvis gör illa sig. Den strategin ska vi nog inte förbjuda. 

Kommentera

